FIRST LEGO League Explore az osztályteremben
Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2023.09.14.
Avagy kapcsolódási pontok a FIRST LEGO League oktatási programja és a Nemzeti alaptanterv (továbbiakban: NAT) között. A tanári útmutatónk segítségével a 3. osztályos diákokat a tanórák keretein belül vezetheted be a projektalapú oktatás világába.
Kutatásokból tudjuk, hogy ha lehetővé tesszük a gyermekek számára, hogy több érzékszervüket használják a tanulási folyamat során, sokkal nagyobb eséllyel értik meg és emlékeznek a tanultakra. Más szóval, megtanulják, hogyan kell tanulni.
A LEGO robotok programozása, illetve az FIRŠT LEGO League Explore kihívás a valamennyi kiemelt kompetenciaterület fejlesztését elősegíti, több módon fejleszti. Ezért is fontos, hogy megtaláljuk azokat a témaköröket, ahol beépíthető az óratervekbe, átkonvertálható a tantárgyak témaköreibe.
A NAT2020 Technológia tanulási területe erre tökéletes lehetőséget ad:

A LEGO Spike Essential robot programozásával a Digitális kultúra, a FIRST LEGO League Explore kihívás csapatposzter és csapatmodell elkészítésével pedig a Technika és tervezés tantárgy óráin foglalkozhatunk.
Megvalósítási javaslat
Az órarendi megvalósítást egymást követő tanórákkal kialakított dupla órás blokkokkal lehet segíteni. Ha a Digitális kultúra – Technika és tervezés órákat napközis foglalkozás követi, további lehetőségek nyílnak az alkotópedagógiai, élménypedagógiai eszköztár bővítésére, a kreatív alkotó munka folytatására is.
Mivel a fenti tantárgyak heti 1 órásak, így a projektbe bevont 12 óra (6-6 óra) az éves óraszám (36 óra) egyhatodát teszi ki.
Miért fontos, hogy integráljuk a tanórákba a kihívást?
A versenyfelkészítés, tehetséggondozás is egy módja a LEGO programjaihoz való csatlakozásra, de abban az esetben nem kapja meg minden tanuló a lehetőséget, csak a kiválasztott tehetséges diákok.
Ha a tanítási órákon is alkalmunk nyílik a kooperatív csoportmunkára, megtapasztalják az első sikerélményeket a kódolásban, a robotika alapjait nagyobb motivációval sajátítják el. Találkoznak élménypedagógiai, alkotópedagógiai módszerekkel. Megtapasztalják a flow-élményt, elmélyülten tevékenykednek. Olyan programozási sorokat képesek írni – állítanak össze a blokkok segítségével – amelyek valamilyen interakciót (fény- vagy hangjelenség, mozgás) váltanak ki az eszközből.
Az új LEGO-készletek már nem a klasszikus 4C módszerrel (kapcsolódás-konstruálás-átgondolás-folytatás) dolgoznak, hanem az úgynevezett 5E egységeivel (elkötelezettség, felfedezés, magyarázat, kidolgozás, értékelés), így megjelenik az értékelés is. Fontos, hogy értékeljék az alkotásokat, mert szabadon továbbfejleszthetik azokat, de ehhez szükségük van a visszajelzéshez. Az értékelés új lehetőségei nyílnak meg: a fejlesztő értékelés, vagy a játékosítás (gamifikáció) segítségével nem jegyekkel, hanem különböző mérföldkövek beiktatásával, jelvények, pontok szerzésével haladnak előre a célig. Ezáltal válik játékká a tanulás: a feladat „kötelező” mivolta oldódik, s bár nem garantált, hogy mindenki egyformán elköteleződik, de mindenképp jobban bevonódnak a folyamatba és a pályaorientációs hatás is fontos: a tanulók nagy többsége nyilatkozik úgy, hogy a robotika óráknak köszönhetően érdeklődőbbek lettek a mérnöki tudományok, vagy épp a prezentáció- kommunikáció iránt.
Mivel a FIRST LEGO League Explore program évről-évre más tematikával jelentkezik, az adott csoportoknál a következő tanévben is tarthatunk ilyen projektórákat, építve az előző év tapasztalataira, egyfajta spirális bővítésre ad lehetőséget a tananyagban is.
A 12 foglalkozás felépítése, illesztése a NAT-hoz
Technika és tervezés
3. osztály
II. Tárgykészítés (6 óra)
Az óra sorszáma | Az óra témája | Új fogalmak | A kerettantervben megjelölt fejlesztési feladatok, ismeretek, tanulási eredmények | Javasolt tevékenységek, munkaformák |
1. |
Építsünk!
Anyagok és alakításuk: papír Csoportalakítás, papírtorony vagy lánc készítése papírból
Explore tematika Projekttervezés Ismerkedés az FLL Explore készlettel
Építés LEGO elemekből |
anyag, fizikai tulajdonság, anyagvizsgálat, hajlíthatóság, alakíthatóság, funkciónak megfelelő alkalmazás, mérés történetmesélés |
|
|
2 |
Hajtás, pajtás!
Hajtogatás önállóan, rajzjelek alapján LEGO-öltöztető Térbeli elemek készítése origami technikával
Építés LEGO elemekből |
vonalhajtás, hajtásvonal, középvonal, mérés, anyagvizsgálat |
|
|
3 |
Alaprajz, makett Építészeti rajzok értelmezése, alaprajz készítése A munkadarab megvalósítása műszaki rajz alapján, karcolással, hajlítással Térbeli makett tervezése, elkészítése
Explore második lecke
Építés LEGO elemekből |
alaprajz, méretarány, kicsinyítés, rész-egész, tervrajz, modell, mérés, szerkesztés anyag, anyagvizsgálat, makett, arányok, méret, mérés, szerkesztés műszaki rajz, határoló él, vágásél, méretvonal, középvonal, hajlítási él, méretezés, méretszám, tervezés, karcolás, hajlítás, hajtogatás |
|
|
4-5. |
Vessük papírra! Explore csapattabló
Tabló és/vagy kollázs tervezése és készítése különböző anyagok felhasználásával
Explore harmadik lecke
Építés LEGO elemekből |
kollázs, funkció dekoráció, esztétika |
|
|
5 | Explore projektbemutató | poszter, bemutató |
|
|
Digitális kultúra
3. osztály
VI. A robotika és a kódolás alapjai (6 óra)
Az óra sorszáma | Az óra témája | Új fogalmak | A kerettantervben megjelölt fejlesztési feladatok, ismeretek, tanulási eredmények | Javasolt tevékenységek, munkaformák |
1. |
Ismerjük meg a robotokat!
LEGO Spike Essential/WeDo kicsomagolás |
robot, programozás, kódolás, utasítás, végrehajtás, egység, kód |
|
|
2. |
Hogyan tovább? Robotjármű mozgatása mozgás előre, hátra |
tervezés, tesztelés végrehajtási idő, legrövidebb út |
|
|
3 |
Újabb lépések, más sorrend és egyéb változtatások
Szenzorok: szín és hang |
memória |
|
|
4 |
Történetek robotokkal
Mozgás a pályán: motorok, hajtás; útvonalak módosítása; kapcsolódás a projekttel |
módosítás |
|
|
5 |
Felkészülés a bemutatóra Ötletek és megoldások alapján a csapatmodell elkészítése |
projekt, megosztás, digitális témahét |
|
|
6. |
Fesztivál Az elkészült csapatmodell bemutatása Értékelés |
projekt, megosztás, digitális témahét |
|
|
Van olyan kérdés, amire nem kaptál választ? Írj nekünk az fll@helloworldegyesulet.hu e-mail címre.
A FIRST LEGO League Magyarország aranyfokozatú támogatója:
![]() |
|||
A FIRST LEGO League Magyarországi partnerei:
![]() |
![]() |
![]() |
|
A FIRST LEGO Leauge Magyarországi partnere:
HelloWorld Oktatás és Fejlesztés Egyesület (helloworldegyesulet.hu)
Székhely: 1165 Budapest, Újszász utca 43.
Adószám: 18975013-2-41
Minden jog fenntartva.
Kérdésed van az oldalon olvasható információkkal kapcsolatban? Hibát találtál? Írj nekünk: fll@helloworldegyesulet.hu