SUBMERGED SZEZON!
A SUBMERGED szezont támogatta:
A Föld felszínének több mint 70 százalékát borítják óceánok, tengerek, tavak. A történelem során a felfedezők kutatták és tanulmányozták az vízi élővilágokat, hogy megértsék, milyen hatással vannak az életünkre. A társadalom óceánok iránti érdeklődése technológiai újításokhoz vezetett, és a szárazföldi és a tenger alatti élet közötti összetett kapcsolat nagyobb megbecsülését eredményezte. Sok mindent kell még tanulnunk a tengeri életről, az ökoszisztémákról és az embereknek az óceánok egészségére gyakorolt hatásairól.
A SUBMERGED Challenge kihívás egy izgalmas kalandra hív, és kalauzol el a különböző óceáni mélységek különböző élőhelyei között. A napfényzónából kiindulva ugrotok fejest az óceánba, ahol egy sürgős helyreállításra szoruló korallzátonyt találtok. Ahogy mélyebbre merészkedtek a szürkületi majd az éjféli zónákba, egy elsüllyedt hajóról kell majd visszaszereznetek egy ereklyét, mely biztosan próbára teszi majd a képességeiteket. Az igazi kihívás a mélység legmélyebb árkaiban vár rátok, ahol egy titokzatos hideg szivárgást fedezhettek fel. Végül visszatértek a szürkületi zónába, hogy folytassátok a kutatást, és felfedezzétek az óceán felszíne alatt rejlő titkokat.
Az Explore és Discover feladatok során pedig a gyerek óceáni élőhelyeket, állatokat, járműveket és olyan helyeket építenek majd, ahol kutatásokat végezhetnek. Az előrehaladásuk során felfedezik a csapatmodelljük kódolásában és motorizálásában rejlő lehetőségeket.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fedezzük fel, hogy az élővizek miként hasznosíthatók fenntartható módon! |
Az óceánok új gyógyszereket, élelmiszereket adhatnak. |
A tengerek és vizeink hatással vannak az időjárás változására. |
Az óceánok feltárása lendületet adhat technológiáknak. |
A SZEZON MENETRENDJE
|
SUBMERGED szezon rajt |
|
Első készletek postázása |
|
Csapatregisztráció vége |
|
Debreceni regionális selejtező (Challenge) |
|
Szegedi regionális selejtező (Challenge, Explore) |
|
Budapesti regionális selejtező (Challenge, Explore) |
|
Zalaegerszegi regionális selejtező (Challenge) |
|
Tatabányai regionális selejtező (Challenge) |
|
Iskolai/óvodai regisztráció vége |
|
Nyíregyházi regionális selejtező (Challenge, Explore) |
|
Miskolci regionális selejtező (Challenge, Explore) |
|
Magyarországi Nemzeti döntő, kiállítás (Challenge, Explore) |
|
FIRST LEGO League Utószezon regisztráció vége |
|
FIRST Világfesztivál (Houston) |
|
Utószezon Challenge döntő (Event Hub) |
|
International Open Greece (Korinthos, Görögország) |
|
Open Africa Championship (Fokváros, Dél-Afrika) |
|
Utószezon Explore kiállítás (Event Hub) |
|
Asia Pacific Open Championship (Sydney, Ausztrália) |
Továbbjutó Challenge csapatok száma a regionális selejtezőkből
- 5-7 induló csapat esetén 1 darab továbbjutó
- 8-11 induló csapat esetén 2 darab továbbjutó
- 12-15 induló csapat esetén 3 darab továbbjutó
- 16-19 induló csapat esetén 4 darab továbbjutó
- 20+ induló csapat esetén 5 darab továbbjutó
A SZEZON ÚJDONSÁGAI
-
Explore csapatok számára a Regionális helyszínek mellett a Nemzeti döntőn is biztosítunk helyszínt, azaz a bemutatójukhoz a Nemzeti döntőt is választhatják helyszínnek.
-
A SUBMERGED szezonban a versenyhelyszínek választhatnak, hogy kívánnak-e (opcionálisan, vagy kötelező módon) a csapatoktól önkénteseket fogadni, illetve, hogy kívánnak-e étkezést biztosítani a versenyzőknek. A csapatok ezen információ birtokában is mérlegelhetnek a versenyhelyszínek között.
-
A 2024-2025-ös szezonban új szintre emeljük az önkéntességet, amelynek részeként a Nemzeti döntőt "Az év önkéntese" díjat is átadjuk majd.
-
Változik a Challenge zsűrizés menete és a pontozólapok is átalakulnak.
-
Minden regionális helyszínen lesz Csapatkoordinátor, aki kifejezetten a csapatok kéréseivel, igényeivel fog foglalkozni.
-
A Nemzeti döntőbe jutott Challange csapatoknál bevezetjük a Booth rendszert, azaz minden csapatnak be kell mutatnia napközben az innováció projektjét.
-
A Nemzeti döntő innovációs kategóriájának első három helyezettje pénzjutalomban részesül.
-
A Nemzeti döntőről három csapat jut tovább a nemzetközi versenyekre.
- A Nemzeti döntő első helyezettje a Világfesztiválra nyer kvalifikációt.
-
A Nemzeti döntő második helyezettje szintén kvalifikációt nyer egy általa választott Open versenyre.
-
A további nemzetközi kvalifikációs helyeket a Nemzeti szervező wildcard rendszerben ossza ki a csapatoknak. A wildcard kedvezményezettje nem lehet olyan csapat, amelynek:
-
versenyzői olyan oktatási intézményben tanulnak, amely az adott FIRST LEGO League Challenge szezonban már nyert nemzetközi kvalifikációs helyet, vagy
-
amelynek versenyzői 12 hónapon belül már részt vettek bármely FIRST LEGO League nemzetközi versenyen. A célunk, hogy minél több Magyarországon versenyző csapatnak nemzetközi szereplési lehetőséget biztosítsunk.
-
-
A 2024/2025-ös szezonban elindítjuk a FIRST Tech Challenge versenysorozatot Magyarországon..
A SZEZON VERSENYPÁLYÁI
![]() |
![]() |
![]() |
CHALLENGE FELADATOK
A csapat a bázison változtatásokat hajthat végre a roboton, mielőtt újra elindítaná. Ha szükséges, a robotot kézzel is vissza lehet helyezni a bázisra, ilyenkor azonban a csapat elveszít egy pontosság jelölőt. A csapat több meccset játszik, de csak a legmagasabb elért pontszám számít.
- Az asztal mérete
- A pálya felépítése
- Legfontosabb alapszabályok
- Felszerelés vizsgálati bónusz
- M01 - Korallfa iskola
- M02 - Cápa
- M03 - Korallzátony
- M04 - Búvár
- M05 - Horgászhal
- M06 - Árbóc
- M07 - Kraken kincse
- M08 - Mesterséges élőhely
- M09 - Váratlan találkozás
- M10 - Tengeralattjáró
- M11 - Szonár felfedezés
- M12 - Bálnaetetés
- M13 - Hajózási útvonal módosítása
- M14 - Mintavétel
- M15 - Kutatóhajó
- M16 - Pontosságjelölők
CHALLENGE FOGLALKOZÁSI TERV
Bevezetés (5-10 perc) | Feladatok (90-100 perc) | Megosztás (5-10 perc) | ||
01. foglalkozás | Bemutatkozik az idei kihívás | Robotjáték feladatmodellek összeépítése |
Pálya felállítás | Beszéljétek át a pályát |
02. foglalkozás | Felfedezés alapértékek | Edzőtábor 1: Haladjunk körbe | Stratégiaalkotás, kódolás | Tapasztalatcsere, pakolás |
03. foglalkozás | Innovációs projekt ötletelés | Edzőtábor 2: Játék az objektumokkal | Stratégiaalkotás, kódolás | Tapasztalatcsere, pakolás |
04. foglalkozás | Innovációs projekt témalista szűkítés | Edzőtábor 3: Reagálás a vonalakra | Stratégiaalkotás, kódolás | Tapasztalatcsere, pakolás |
05. foglalkozás | Csapatmunka alapértékek | Irányított tengeralatttjáró küldetések | Gyakorlás, pont maximalizálás | Tapasztalatcsere, pakolás |
06. foglalkozás | Csapatmunka meghatározása | Pszeudókód és versenystratégia | Kutatási projekt tervezése | Tapasztalatcsere, pakolás |
07. foglalkozás | Jó szándékú professzionalizmus | Versenyfeladatok megoldása | Kutatási projekt fejlesztése | Tapasztalatcsere, pakolás |
08. foglalkozás | Kooperáció példák | Versenyfeladatok megoldása | Kutatási projekt értékelése, tesztelése | Tapasztalatcsere, pakolás |
09. foglalkozás | Példák az innovációra | Robot tesztelése és fejlesztése | Kutatási projekt tesztelése és fejlesztése | Tapasztalatcsere, pakolás |
10. foglalkozás | Példák a hatásra | Robot tesztelése és fejlesztése | Projekt prezentáció tervezése | Tapasztalatcsere, pakolás |
11. foglalkozás | Példák a befogadásra | Robotdesign prezentáció felkészülés | Projekt prezentáció begyakorlása | Tapasztalatcsere, pakolás |
12. foglalkozás | Példák a szórakozásra | Robotverseny futamok gyakorlása | Teljes prezentáció főpróbája, gyakorlása | Tapasztalatcsere, pakolás |
EXPLORE FOGLALKOZÁSI TERV
Bevezetés (10 perc) |
1. feladat (20 perc) |
2. feladat (20 perc) |
Megosztás (10 perc) |
|
01. foglalkozás |
Fedezd fel |
Téma felfedezése |
A tengeralattjáró modell megépítése |
Megbeszélés, pakolás |
02. foglalkozás |
Hatás |
Napfény/Szürkületi/Mélység modellek építése |
Az óceán rétegeinek felfedezése |
Megbeszélés, pakolás |
03. foglalkozás (Napfény zóna) |
Hajrá csapat |
1. kódolási lecke |
Napfény zóna felfedezése |
Megbeszélés, pakolás |
04. foglalkozás (Szürkületi zóna) |
Szórakozz |
2. kódolási lecke |
Szürkületi zóna felfedezése |
Megbeszélés, pakolás |
05. foglalkozás (Mélység zóna) |
Fejlessz, innoválj! |
3. kódolási lecke |
Mélység zóna felfedezése |
Megbeszélés, pakolás |
06. foglalkozás (Mélytengeri felfedezés) |
Légy befogadó! |
Ismeretlen lény építése |
Mesterséges előhely építése |
Megbeszélés, pakolás |
07. foglalkozás (Felfedező állomás) |
Építmények: felfedezés |
Felfedező állomás építése |
Állások és technológiák |
Megbeszélés, pakolás |
08-09. foglalkozás (Csapatmodell) |
Építmények: csapatmunka és szórakozás |
Csapatmodell tervezése |
Csapatmodell építése és kódolása |
Megbeszélés, pakolás |
10-11. foglalkozás (Csapattabló) |
Építmények: innováció és befogadás |
Csapattabló tervezése |
Csapattabló elkészítése |
Megbeszélés, pakolás |
12. foglalkozás: (Felkészülés a kiállításra) |
Építmények: hatás |
Készüljetek a kiállításra |
Döntsetek, mit osztanátok meg |
Megbeszélés, pakolás |
13. foglalkozás |
Kiállítás |
DISCOVER FOGLALKOZÁSI TERV
Bemelegítés (Hat tégla) |
1. feladat (Felfedezés) |
2. feladat (Alkotás) |
3. feladat (Megosztás) |
|
1. foglalkozás (Induljon a felfedezés!) |
Íme a hat tégla - I. |
Beszéljünk az óceánról! |
Előkerülnek a LEGO kockák |
Közös beszélgetés, ismétlés |
2. foglalkozás |
Íme a hat tégla - II. |
Irány a bevetés! | Tengeralalattjáró építés |
Mérnöki jegyzetfüzet |
3. foglalkozás |
Mit tudsz megépíteni? |
Korallzátornyok | Korallzátony építés |
Ötletek megosztása |
4. foglalkozás |
Építsd meg! |
Hajóroncsok | Mesterséges menedék építés |
Mérnöki jegyzetfüzet |
5. foglalkozás |
Ritmus és mozgás |
Az óceánok mélye | Mélytengeti járművek építése |
Ötletek megosztása |
6. foglalkozás |
Egymásnak háttal |
Munkakörök és eszközök | Kiegészítő építés |
Mérnöki jegyzetfüzet |
7. foglalkozás |
Hídépítés |
Állatmentő akciók | Állatmentés |
Ötletek megosztása |
8. foglalkozás |
A jövő hajói |
Mik az óceánok? | Oceán élővílág építés |
Mérnöki jegyzetfüzet |
9. foglalkozás |
Kell egy csapat! |
Reflexió |
Hajó a jövőből |
Ötletek megosztása |
10. foglalkozás |
Ünnepi esemény |
LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK
FIRST LEGO League Challenge
FIRST LEGO League Explore
> Munkafüzetek, szabálykönyvek | |
Explore (SUBMERGED) mérnöki jegyzetfüzet |
![]() |
Explore (SUBMERGED) csapattalálkozó útmutató |
![]() |
Explore (SUBMERGED) pontozólap |
![]() |
FIRST LEGO League Discover
> Munkafüzetek, szabálykönyvek |
|
Discover (SUBMERGED) mérnöki jegyzetfüzet |
![]() |
Discover (SUBMERGED) csapattalálkozó útmutató (ENG) |
![]() |
Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2025.08.05.
A FIRST LEGO League Magyarország aranyfokozatú támogatója:
![]() |
|||
A FIRST LEGO League Magyarországi partnerei:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A FIRST LEGO Leauge Magyarországi partnere:
HelloWorld Oktatás és Fejlesztés Közhasznú Egyesület (helloworldegyesulet.hu)
Székhely: 1165 Budapest, Újszász utca 43.
Adószám: 18975013-2-42
Minden jog fenntartva.
Kérdésed van az oldalon olvasható információkkal kapcsolatban? Hibát találtál? Írj nekünk: fll@helloworldegyesulet.hu