SUBMERGED SZEZON!

A SUBMERGED szezont támogatta:  

A Föld felszínének több mint 70 százalékát borítják óceánok, tengerek, tavak. A történelem során a felfedezők kutatták és tanulmányozták az vízi élővilágokat, hogy megértsék, milyen hatással vannak az életünkre. A társadalom óceánok iránti érdeklődése technológiai újításokhoz vezetett, és a szárazföldi és a tenger alatti élet közötti összetett kapcsolat nagyobb megbecsülését eredményezte. Sok mindent kell még tanulnunk a tengeri életről, az ökoszisztémákról és az embereknek az óceánok egészségére gyakorolt hatásairól.

A SUBMERGED Challenge kihívás egy izgalmas kalandra hív, és kalauzol el a különböző óceáni mélységek különböző élőhelyei között. A napfényzónából kiindulva ugrotok fejest az óceánba, ahol egy sürgős helyreállításra szoruló korallzátonyt találtok. Ahogy mélyebbre merészkedtek a szürkületi majd az éjféli zónákba, egy elsüllyedt hajóról kell majd visszaszereznetek egy ereklyét, mely biztosan próbára teszi majd a képességeiteket.  Az igazi kihívás a mélység legmélyebb árkaiban vár rátok, ahol egy titokzatos hideg szivárgást fedezhettek fel. Végül visszatértek a szürkületi zónába, hogy folytassátok a kutatást, és felfedezzétek az óceán felszíne alatt rejlő titkokat.

Az Explore és Discover feladatok során pedig a gyerek óceáni élőhelyeket, állatokat, járműveket és olyan helyeket építenek majd, ahol kutatásokat végezhetnek. Az előrehaladásuk során felfedezik a csapatmodelljük kódolásában és motorizálásában rejlő lehetőségeket.

Fedezzük fel, hogy az élővizek miként hasznosíthatók fenntartható módon!

Az óceánok új gyógyszereket, élelmiszereket adhatnak.

A tengerek és vizeink hatással vannak az időjárás változására.

Az óceánok feltárása lendületet adhat technológiáknak. 

A SZEZON MENETRENDJE

  • 2024. augusztus 1.
SUBMERGED szezon rajt
  • 2024. augusztus
Első készletek postázása 
  • 2024. november 30.
Csapatregisztráció vége
  • 2025. január 24.
Debreceni regionális selejtező (Challenge)
  • 2025. január 25.
Szegedi regionális selejtező (Challenge, Explore)
  • 2025. január 25.
Budapesti regionális selejtező (Challenge, Explore)
  • 2025. január 29.
Zalaegerszegi regionális selejtező (Challenge)
  • 2025. január 31.
Tatabányai regionális selejtező (Challenge)
  • 2025. január 31.
Iskolai/óvodai regisztráció vége
  • 2025. február 01.
Nyíregyházi regionális selejtező (Challenge, Explore)
  • 2025. február 08.
Miskolci regionális selejtező (Challenge, Explore)
  • 2025. február 22.
Magyarországi Nemzeti döntő, kiállítás (Challenge, Explore)
  • 2025. április 05.
FIRST LEGO League Utószezon regisztráció vége
  • 2025. április 16-19.
FIRST Világfesztivál (Houston)
  • 2025. április 30 - május 02.
Utószezon Challenge döntő (Event Hub)
  • 2025. május 2-4.
International Open Greece (Korinthos, Görögország)
  • 2025. május 7-9.
Open Africa Championship (Fokváros, Dél-Afrika)
  • 2025. május 28-30.
Utószezon Explore kiállítás (Event Hub)
  • 2025. július 3-6.
Asia Pacific Open Championship (Sydney, Ausztrália)

Továbbjutó Challenge csapatok száma a regionális selejtezőkből

  • 5-7 induló csapat esetén 1 darab továbbjutó
  • 8-11 induló csapat esetén 2 darab továbbjutó
  • 12-15 induló csapat esetén 3 darab továbbjutó  
  • 16-19 induló csapat esetén 4 darab továbbjutó
  • 20+ induló csapat esetén 5 darab továbbjutó

 

A SZEZON ÚJDONSÁGAI

  • Explore csapatok számára a Regionális helyszínek mellett a Nemzeti döntőn is biztosítunk helyszínt, azaz a bemutatójukhoz a Nemzeti döntőt is választhatják helyszínnek.

  • A SUBMERGED szezonban a versenyhelyszínek választhatnak, hogy kívánnak-e (opcionálisan, vagy kötelező módon) a csapatoktól önkénteseket fogadni, illetve, hogy kívánnak-e étkezést biztosítani a versenyzőknek. A csapatok ezen információ birtokában is mérlegelhetnek a versenyhelyszínek között.

  • A 2024-2025-ös szezonban új szintre emeljük az önkéntességet, amelynek részeként a Nemzeti döntőt "Az év önkéntese" díjat is átadjuk majd.

  • Változik a Challenge zsűrizés menete és a pontozólapok is átalakulnak.

  • Minden regionális helyszínen lesz Csapatkoordinátor, aki kifejezetten a csapatok kéréseivel, igényeivel fog foglalkozni.

  • A Nemzeti döntőbe jutott Challange csapatoknál bevezetjük a Booth rendszert, azaz minden csapatnak be kell mutatnia napközben az innováció projektjét.

  • A Nemzeti döntő innovációs kategóriájának első három helyezettje pénzjutalomban részesül. 

  • A Nemzeti döntőről három csapat jut tovább a nemzetközi versenyekre.

    • A Nemzeti döntő első helyezettje a Világfesztiválra nyer kvalifikációt.
    • A Nemzeti döntő második helyezettje szintén kvalifikációt nyer egy általa választott Open versenyre.

    • A további nemzetközi kvalifikációs helyeket a Nemzeti szervező wildcard rendszerben ossza ki a csapatoknak. A wildcard kedvezményezettje nem lehet olyan csapat, amelynek:

      • versenyzői olyan oktatási intézményben tanulnak, amely az adott FIRST LEGO League Challenge szezonban már nyert nemzetközi kvalifikációs helyet, vagy

      • amelynek versenyzői 12 hónapon belül már részt vettek bármely FIRST LEGO League nemzetközi versenyen. A célunk, hogy minél több Magyarországon versenyző csapatnak nemzetközi szereplési lehetőséget biztosítsunk.

  • A 2024/2025-ös szezonban elindítjuk a FIRST Tech Challenge versenysorozatot Magyarországon.. 

A SZEZON VERSENYPÁLYÁI

CHALLENGE FELADATOK

Pálya áttekintés

 A csapat a bázison változtatásokat hajthat végre a roboton, mielőtt újra elindítaná. Ha szükséges, a robotot kézzel is vissza lehet helyezni a bázisra, ilyenkor azonban a csapat elveszít egy pontosság jelölőt. A csapat több meccset játszik, de csak a legmagasabb elért pontszám számít.

CHALLENGE FOGLALKOZÁSI TERV

Bevezetés (5-10 perc) Feladatok (90-100 perc) Megosztás (5-10 perc)
01. foglalkozás Bemutatkozik az idei kihívás Robotjáték
feladatmodellek
összeépítése
Pálya felállítás Beszéljétek át a pályát
02. foglalkozás Felfedezés alapértékek Edzőtábor 1: Haladjunk körbe Stratégiaalkotás, kódolás Tapasztalatcsere, pakolás
03. foglalkozás Innovációs projekt ötletelés Edzőtábor 2: Játék az objektumokkal Stratégiaalkotás, kódolás Tapasztalatcsere, pakolás
04. foglalkozás Innovációs projekt témalista szűkítés Edzőtábor 3: Reagálás a vonalakra Stratégiaalkotás, kódolás Tapasztalatcsere, pakolás
05. foglalkozás Csapatmunka alapértékek Irányított tengeralatttjáró küldetések Gyakorlás, pont maximalizálás Tapasztalatcsere, pakolás
06. foglalkozás Csapatmunka meghatározása Pszeudókód és versenystratégia Kutatási projekt tervezése Tapasztalatcsere, pakolás
07. foglalkozás Jó szándékú professzionalizmus Versenyfeladatok megoldása Kutatási projekt fejlesztése Tapasztalatcsere, pakolás
08. foglalkozás Kooperáció példák Versenyfeladatok megoldása Kutatási projekt értékelése, tesztelése Tapasztalatcsere, pakolás
09. foglalkozás Példák az innovációra Robot tesztelése és fejlesztése Kutatási projekt tesztelése és fejlesztése Tapasztalatcsere, pakolás
10. foglalkozás Példák a hatásra Robot tesztelése és fejlesztése Projekt prezentáció tervezése Tapasztalatcsere, pakolás
11. foglalkozás Példák a befogadásra Robotdesign prezentáció felkészülés Projekt prezentáció begyakorlása Tapasztalatcsere, pakolás
12. foglalkozás Példák a szórakozásra Robotverseny futamok gyakorlása Teljes prezentáció főpróbája, gyakorlása Tapasztalatcsere, pakolás

EXPLORE FOGLALKOZÁSI TERV

Bevezetés

(10 perc)

1. feladat

(20 perc)

2. feladat

(20 perc)

Megosztás

(10 perc)

01. foglalkozás
(Merülj bele!)

Fedezd fel

Téma felfedezése

A tengeralattjáró modell megépítése

Megbeszélés, pakolás

02. foglalkozás
(Az óceán rétegei)

Hatás

Napfény/Szürkületi/Mélység modellek építése

Az óceán rétegeinek felfedezése

Megbeszélés, pakolás

03. foglalkozás

(Napfény zóna)

Hajrá csapat

1. kódolási lecke

Napfény zóna felfedezése

Megbeszélés, pakolás

04. foglalkozás

(Szürkületi zóna)

Szórakozz

2. kódolási lecke

Szürkületi zóna felfedezése

Megbeszélés, pakolás

05. foglalkozás

(Mélység zóna)

Fejlessz, innoválj!

3. kódolási lecke

Mélység zóna felfedezése

Megbeszélés, pakolás

06. foglalkozás

(Mélytengeri felfedezés)

Légy befogadó!

Ismeretlen lény építése

Mesterséges előhely építése

Megbeszélés, pakolás

07. foglalkozás

(Felfedező állomás)

Építmények: felfedezés

Felfedező állomás építése

Állások és technológiák

Megbeszélés, pakolás

08-09. foglalkozás (Csapatmodell)

Építmények: csapatmunka és szórakozás

Csapatmodell tervezése

Csapatmodell építése és kódolása

Megbeszélés, pakolás

10-11. foglalkozás (Csapattabló)

Építmények: innováció és befogadás

Csapattabló tervezése

Csapattabló elkészítése

Megbeszélés, pakolás

12. foglalkozás: (Felkészülés a kiállításra)

Építmények: hatás

Készüljetek a kiállításra

Döntsetek, mit osztanátok meg

Megbeszélés, pakolás

13. foglalkozás

Kiállítás

DISCOVER FOGLALKOZÁSI TERV

Bemelegítés (Hat tégla)

1. feladat (Felfedezés)

2. feladat (Alkotás)

3. feladat (Megosztás)

1. foglalkozás (Induljon a felfedezés!)

Íme a hat tégla - I.

Beszéljünk az óceánról!

Előkerülnek a LEGO kockák

Közös beszélgetés, ismétlés

2. foglalkozás
(Óceáni kaland)

Íme a hat tégla - II.

Irány a bevetés! Tengeralalattjáró építés

Mérnöki jegyzetfüzet

3. foglalkozás
(Napfény zóna)

Mit tudsz megépíteni?

Korallzátornyok Korallzátony építés

Ötletek megosztása

4. foglalkozás
(Menedék)

Építsd meg!

Hajóroncsok Mesterséges menedék építés

Mérnöki jegyzetfüzet

5. foglalkozás
(A mélység)

Ritmus és mozgás

Az óceánok mélye Mélytengeti járművek építése

Ötletek megosztása

6. foglalkozás
(Óceán kutatás)

Egymásnak háttal

Munkakörök és eszközök Kiegészítő építés

Mérnöki jegyzetfüzet

7. foglalkozás
(Tengeri mentés)

Hídépítés

Állatmentő akciók Állatmentés

Ötletek megosztása

8. foglalkozás
(Tényeg az óceánokról)

A jövő hajói

Mik az óceánok? Oceán élővílág építés

Mérnöki jegyzetfüzet

9. foglalkozás
(A jövő óceánjai)

Kell egy csapat!

Reflexió

Hajó a jövőből

Ötletek megosztása

10. foglalkozás
(Ünnepeljünk!)

Ünnepi esemény

LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK

FIRST LEGO League Challenge

> Munkafüzetek, szabálykönyvek

Challenge (SUBMERGED) mérnöki jegyzetfüzet

Challenge (SUBMERGED) csapattalálkozó útmutató

Challenge (SUBMERGED) robotverseny szabálykönyv

> Pontozólapok

Challenge (SUBMERGED) bírói pontozólap

Challenge (SUBMERGED) zsűri pontozólap - Visszajelzés

Challenge (SUBMERGED) zsűri pontozólap - Innováció

Challenge (SUBMERGED) zsűri pontozólap - Robotdizájn

FIRST LEGO League Explore

> Munkafüzetek, szabálykönyvek

Explore (SUBMERGED) mérnöki jegyzetfüzet

Explore (SUBMERGED) csapattalálkozó útmutató

Explore (SUBMERGED) pontozólap

FIRST LEGO League Discover

> Munkafüzetek, szabálykönyvek

Discover (SUBMERGED) mérnöki jegyzetfüzet

Discover (SUBMERGED) csapattalálkozó útmutató (ENG)

Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2025.08.05.

A FIRST LEGO League Magyarország aranyfokozatú támogatója:


 

A FIRST LEGO League Magyarországi partnerei:

A FIRST LEGO Leauge Magyarországi partnere:

HelloWorld Oktatás és Fejlesztés Közhasznú Egyesület (helloworldegyesulet.hu)  
Székhely: 1165 Budapest, Újszász utca 43.

Adószám: 18975013-2-42

Minden jog fenntartva.

Kérdésed van az oldalon olvasható információkkal kapcsolatban? Hibát találtál? Írj nekünk: fll@helloworldegyesulet.hu